Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Odwołane loty w Wielkiej Brytanii: Jakie są Twoje prawa, gdy Twój lot jest zakłócony?

W poniedziałek i wtorek setki lotów zostały odwołane po tym, jak brytyjskie systemy kontroli ruchu lotniczego zostały dotknięte poważną awarią techniczną, a setki tysięcy pasażerów zostały uziemione.

W obliczu obaw, że zakłócenia mogą trwać przez cały tydzień, podróżni uwięzieni za granicą — oraz ci, którzy planują podróżować w najbliższych dniach — z pewnością chcą wiedzieć, jakie są ich prawa.

Dobre i złe wieści.

Niestety, chociaż przysługują Ci pewne prawa, linie lotnicze nie muszą wypłacać odszkodowania za opóźnienia i anulowania, ponieważ te techniczne usterki są klasyfikowane jako „nadzwyczajne okoliczności”.

Linie lotnicze mają jednak obowiązek dbać o komfort pasażerów w przypadku „znaczącego opóźnienia”.


Definicję tego, co spełnia ten próg, określa Cywilny Urząd Lotnictwa.

  • Kwalifikujesz się do wsparcia, jeśli krótkodystansowy lot poniżej 932 mil (1500 km) zostanie opóźniony o dwie godziny.
  • Wzrasta to do trzech godzin dla podróży do 2175 mil (3500 km).
  • Dla lotów długodystansowych dłuższych niż 3500 km dopiero opóźnienie czterogodzinne lub dłuższe jest uważane za znaczące.

Do czego mam prawo?

W przypadku znaczącego opóźnienia linie lotnicze muszą zapewnić pasażerom:

  • Rozsądną ilość jedzenia i napojów
  • Zwroty kosztów za dwie darmowe rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile
  • Zakwaterowanie dla pasażerów uziemionych na noc
  • Transport do hotelu — lub do ich domu


Oczywiście, gdy pomocy potrzebują setki pasażerów, linie lotnicze mogą nie być w stanie zorganizować tego wsparcia na czas.

Z tego powodu Urząd Lotnictwa Cywilnego twierdzi, że dotknięci konsumenci mają prawo dokonać własnych „rozsądnych” kroków, ale muszą zachować paragony, aby otrzymać zwrot kosztów.

„Rozsądny” jest tutaj słowem kluczowym i możesz nie otrzymać pełnego zwrotu, jeśli zarezerwujesz hotel pięciogwiazdkowy lub będziesz pił alkohol do posiłków.

Czy dostanę odszkodowanie?

Jeśli chodzi o odszkodowania, tutaj pojawia się zła wiadomość.

Zazwyczaj linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie, jeśli ich loty odbywają się z trzygodzinnym opóźnieniem, jednak problemy z kontrolą ruchu lotniczego nie są liczone, ponieważ te techniczne problemy nie są ich winą.

Zobacz też:


Jeśli zgodzisz się na podróż późniejszym lotem, linia lotnicza nie ma już obowiązku zapewniania jedzenia, napojów ani zakwaterowania podczas oczekiwania.

Na szczęście masz prawo do pełnego zwrotu kosztów, jeśli zdecydujesz się zrezygnować z podróży po pięciu godzinach opóźnienia.

Jednak sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana w przypadku pasażerów korzystających z wakacji zorganizowanych, zwłaszcza jeśli zdecydują się nie podróżować opóźnionym lotem - podaje Sky News.


Wytyczne CAA mówią: „Możesz stracić całe wakacje, dlatego zalecamy skontaktowanie się z organizatorem imprezy turystycznej lub linią lotniczą w celu uzyskania dalszych informacji”.

„Jeśli nadal chcesz podróżować, linia lotnicza musi zabrać Cię do miejsca docelowego. Być może będziesz musiał uzbroić się w cierpliwość podczas zmiany transportu i zmiany rezerwacji, ale prawo mówi, że muszą Cię tam zabrać”.

Wielu podróżnych rezerwuje swoje loty, hotele i wycieczki osobno — jeśli nie możesz anulować swojego zakwaterowania, możesz jedynie ubiegać się o zwrot kosztów z ubezpieczenia podróżnego, jeśli jest to polisa kompleksowa.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Rachunki za energię spadną średnio o 151 GBP. Sprawdź, ile dokładnie zapłacisz za energię od października
 Czytaj następny artykuł:
Ceny w sklepach w Wielkiej Brytanii rosną najwolniej od prawie roku